Proměna školní kultury na inkluzivní
Popis intervence
Kultura školy zasahuje do veškerého dění na samotné půdě školy, ale i do její pověsti navenek. Je výsledkem nejen práce vedení (nastavení hodnot a pravidel jednání), ale i každodenní činnosti zaměstnanců, studentů, rodičů a mnoha dalších aktérů. Proměnit školní kulturu na inkluzivní proto není jednoduchým úkolem, avšak může začít u jasné definice hodnot a vize školy. Vše přímo souvisí s podporou kvality činností školy dle závazného rámce Kvalitní školy od ČŠI či užití jiného ukotvení (Pyramida kvalitní školy apod.).
Kde hledat inspiraci?
Je mnoho způsobů, jak změnit školní kulturu nebo klima v jednotlivých třídách. Mezi konkrétní metody patří např. protipředsudkové aktivity, změna třídního prostoru či zapracování romských reálii do běžné výuky (viz samostatná intervence) z příručky “Mají na to”. Zajímavá je také anglická příručka o školní kultuře od K. D. Petersona. V detailu popisuje problematiku kultury školy web zapojmevsechny.cz
Na co si dát pozor?
Špatný pokus o změnu kultury může mít negativní vliv na integraci žáku z odlišných etnických skupin, především pokud dojde ke stereotypizaci. Integrovaný žák může být proti své vůli spojen s určitými stereotypy, obzvlášť pokud je odlišná kultura představována jen nárazově ve formě např. “romských dnů”. Proměna kultury funguje lépe, když je pozvolná a integrovaná do výuky.
Výzkumná verifikace
Americké studie potvrzují pozitivní dopad inkluzivního školního prostředí na psychické a sociální přizpůsobení a učení studentů. V českém prostředí nejsou tak časté multi-etnické školy, avšak některé závěry lze aplikovat i na české školy, jelikož schopnost orientovat se a fungovat v rozmanitých sociálních skupinách je ceněnou kompetencí v mnoha STEM oborech (věda, technologie, inženýrství a matematika).