Koordinátor inkluze ve škole
Popis intervence
Koordinátor podporuje svojí činností inkluzivní klima ve škole. Seznamuje pedagogické pracovníky školy v rámci společných setkání nebo individuálních konzultací s principy inkluzivního vzdělávání a pomáhá jim zavádět je do výuky. Pojmenovává případné bariéry inkluzivního vzdělávání na škole a na základě společné analýzy a reflexe navrhuje společně s pedagogy a ostatními pracovníky školního poradenského pracoviště změny, které vedou k odstranění takových bariér a podporují inkluzivní vzdělávání na škole. Ideálním koordinátorem inkluze je pedagogický pracovník školy (učitel, speciální pedagog, školní psycholog), který vede školní poradenské pracoviště.
Kde hledat inspiraci?
Efektivní využití koordinátora inkluze, společně s jejich názory na téma inkluze, je například ve zprávě Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání.
Komplexní metodické ukotvení je předmětem rozsáhlejší (a z pohledu dalších zdrojů velmi užitečné) publikace Koordinátor inkluze ve škole z dílny autorského týmu pod záštitou UJEP.
Další doporučení nabízí Průvodce ředitele školy při práci se školním poradenským pracovištěm.
Na co si dát pozor?
Klíčové je jasné určení pozice koordinátora podpory dětí a žáků, přičemž by to měl být buď vedoucí ŠPP (ideálně speciální pedagog), popř. člen vedení školy (ředitel či jeho zástupce), ovšem jedině s dostatečnou kapacitou k naplnění všech klíčových organizačních činností.
Výzkumná verifikace
Koordinátor inkluze se ve Velké Británii osvědčil v několika případech. Komunikací priorit romských komunit se povedlo dojít ke kompromisu, kde škola připravila materiál usnadňující opakování a učení látky během cestování “travelerů” v letních měsících.